Вітаю Вас, відвідувачі!

Тут ви можете знайти цікаві розробки уроків історії та правознавства, оригінальні дидактичні матеріали, відео та презентації. Буду вдячна за Ваші коментарі.

Зростання магнатського землеволодіння. Поширення фільварків. Розвиток товарного виробництва. Міста. Становище селян та міщан.

Мета уроку: Визначити особливості соціально-економічного та політичного станови­ща українців у першій половині XVII ст.; з'ясувати, як відбувалося зростання ; магнатського землеволодіння на українських землях; встановити причини й на­слідки поширення фільваркових господарств; охарактеризувати розвиток українських міст у першій половині XVII ст. Розвивати вміння учнів характеризувати, порівнювати та встановлювати причино – наслідкові зв’язки.
Виховувати в учнів почуття справедливості та любові до рідної землі
 Основні поняття та терміни: «латифундія», «фільваркове господарство», «кріпацтво».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: Підручник, атлас, дерево знань, ілюстративний матеріал (міщанин, селянин, шляхтич)
ХІД УРОКУ
I.     Організаційний момент уроку
II.   Актуалізація знань учнів. 
Бесіда та робота з картою
1. Пригадайте внаслідок яких обставин українські землі потрапляли під владу сусідніх їй держав.
2.  До складу якої держави входило більшість українських земель на початку XVII ст.?
3. Назвіть і покажіть на карті воєводства, які були утворені на україн­ських землях після їх входження до складу Речі Посполитої.
4.  Яку політику проводила Річ Посполита щодо українців?
5.  Назвіть основні ознаки економічного розвитку українських земель у другій половині XVI ст.

 III. Мотивація навчальної діяльності
                Проблемне завдання уроку
Чи відрізнявся розвиток економічних відносин на українських землях від загальноєвропейських тенденцій.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.                Зростання магнатського землеволодіння
Розповідь вчителя з паралельним заповненням таблиці
Шляхи зростання магнатських землеволодінь
За рахунок купівлі маєтків та земель

За рахунок успадкуван-ня маєтків та земель

За рахунок захоплення окраїнних земель

За рахунок дарувань з боку королів та князів
За рахунок шлюбів між родинами магнатів
За рахунок захоплення маєтків та земель


  
Коротке повідомлення учня:    «Князь В. –К Острозький»
Робота з контурною картою ­– Знайти в атласі та відтворити в контурній карті володіння найбільших магнатів України
2.                Поширення фільварків. Розвиток товарного виробництва
 Робота з підручником, опрацювати поняття «фільварок»
Фільварок — поміщицьке товарне господарство, в якому використову­ється праця кріпаків, а продукція вирощується для продажу на ринку.
 Запитання до учнів: Назвіть відмінності між поняттями «натуральне господарство» та «фільваркове господарство». Чи є фільварок прогресивним явищем у процесі розвитку господарських та товарно-грошових  відносин.
3.    Розвиток міст. Становище селян та міщан.
Робота з картою атласу «Господарство   українських   земель у XVI — першій половині XVII ст.»
Завдання  учням:
-                Назвати великі українські міста;
-                Назвати міста, що мали магдебурзьке право.
Виступи учнів від першого імені:
1.    Розповідь про своє життя жителя м. Львів.
2.    Розповідь про своє життя жителя села Л… , що на Поділлі.
В ході виступів решта учнів складають короткі конспекти
1.     Розвиток міст
а)  побут міщан; б) торгівля, ярмарки; в)панування феодально-кріпосницьких відносин; г)обов’язки перед містом; д) всевладдя магнатів і шляхти; е) без сплати мита продукція фільварків вивозилася за кордон; є) поява на землях феодалів не цехових ремісників — «партачів», які вели го­стру конкурентну боротьбу з цеховими ремісниками; ж) великі побори та повинності городян на користь держави
2. Становище українського селянства у першій половині  XVII століття.
а) селянин безправний додаток до фільварку, який можна було навіть дарувати чи продавати; б) внаслідок Третього Литовського статуту феодали отримали право розшукувати кріпаків-втікачів протягом 20-ти років; в) трипільна система землеробства; г) стали використовувати плуг із залізним лемешем, у який запрягали волів.
V.   Узагальнення та систематизація знань
Робота з проблемним запитанням (учні доводять, що на українських землях формуються передумови до переходу капіталістичного виробництва )
«Дерево знань»
Кожен учень на маленькому листочку робить узагальнені висновки по вивченій темі, потім ці листочки вони кріплять до дерева знань на дошці , та вголос зачитують написане.
VI. Підсумки уроку та оцінювання роботи учнів
VI. Домашнє завдання
1.Опрацювати відповідний матеріал підручника.

2. Намалювати малюнок до теми.

Немає коментарів:

Дописати коментар