Вітаю Вас, відвідувачі!

Тут ви можете знайти цікаві розробки уроків історії та правознавства, оригінальні дидактичні матеріали, відео та презентації. Буду вдячна за Ваші коментарі.

Тема 2. Післявоєнна відбудова і розвиток України в 1945 - на початку 50-х рр. Тема уроку: Україна в період відбудови


Мета: охарактеризувати розвиток України в період повоєнної відбудови;
Продовжити розвивати навички логічного мислення, працювати в малих групах;
Формувати демократичні засади учнівського світогляду.
Обладнання: підручник, атласи, кольорові позначки з номерами, схеми-картки по темі, карта "Україна", документи, картки (а,б,в) для тестування, мікрофон.
Хід уроку
I. Мотивація
Сьогодні ми почнемо вивчати тему 2 Післявоєнна відбудова і розвиток України в 1945 - на початку 50-х рр. Ця тема буде вивчатися протягом 5-ти уроків. На цьому уроці ми розглянемо питання "Україна в період повоєнної відбудови"
Метою нашого заняття є характеристика розвитку України в період повоєнної відбудови; продовжимо розвивати навички логічного мислення, працюватимемо в малих групах; а також я хочу, щоб ви зрозуміли, що демократичний устрій держави має більше переваг, ніж тоталітарний.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Слово вчителя: Для того, щоб почати вивчення теми, потрібно згадати вже знайомі нам поняття. На дошці ви бачите терміни. Вам потрібно дати їм визначення.
(Діти дають визначення понять:
тоталітаризм; геноцид; репресії; депортація; унітаризм, колективізація)
III. Вивчення нового матеріалу
Ми згадали поняття, які будуть необхідні в процесі вивчення нового матеріалу, і почнемо його вивчати.
Українська Радянська Соціалістична Республіка на 1945 р. була в складі тоталітарної наддержави - Союзу Радянських Соціалістичних Республік. Перемога у світовій війні, здобута ціною величезних жертв і страждань, породжувала в народі світлі надії і сподівання. Всім хотілося вірити, що життя швидко піде на краще, що масові репресії, голодомори, стан загальної підозрілості у суспільстві, терор влади - залишаться в минулому. Та чи виправдає ці сподівання держава ми зараз дізнаємося.
Деякі учні отримали випереджувальні завдання і підготували повідомлення по темі. Ми зараз їх заслухаємо, але ви не забувайте конспектувати основні тези повідомлень, так як в кінці уроку, спираючись на них, ви зможете відповісти на тестові завдання та прослідкувати хронологію подій.
Перше запитання, яке ми розглянемо є "Політичне та економічне становище України".
Виступ учня
У перші повоєнні роки ключова роль у політичному житті України належала Микиті Хрущову. Він народився на Курщині, але свою трудову і революційну діяльність розпочав в Україні на Донбасі. У січні 1938 р. М.Хрущов очолив ЦК КП(б)У, послідовно втілюючи "генеральну лінію партії"". Однак при цьому він не завжди виявляв потрібну Сталіну "рішучість", тому в березні 1947 р. секретарем ЦК КП(б)У став Лазар Каганович, який діяв брутально і жорстоко. Наприкінці того ж року лідерство знову перебрав М.Хрущов, а з грудня 1949 р. партійною організацією України керував Л.Мельников.
Хоча Україна і мала окремі атрибути державності (новий гімн, новий державний прапор червоно-блакитного кольору), жодних реальних змін не
відбулося. В Україні зберігався режим. Який прагнув відродити свою економіку України не для того, щоб забезпечити гідний рівень життя людей, а щоб бути готовим до нової світової війни.
Слово вчителя
Як вважає ряд істориків, у кінці 40-х - на початку 50-х рр. тоталітарно-бюрократична система в СРСР остаточно сформувалась і ще більше укріпилась.
Як ви вважаєте, чи справедливе це твердження? Доведіть, що СРСР був тоталітарною державою.
(Учні доводять твердження)
Отже, ми можемо зробити висновок, що СРСР дійсно був тоталітарною державою.
Слово вчителя Близька перемога Радянського союзу у війні ставила на порядок денний врегулювання територіальних проблем і кордонів. Для СРСР було вигідно, щоб республіки, до яких приєднуються території в очах світової громадськості були суверенними, а приєднання виглядало як довгоочікуване "возз'єднання" з братами, які довгий час перебували у складі Польщі, Румунії, Чехословаччини. Цей аспект, та деякі інші посприяли утворенню наркомату закордонних справ УРСР та наркомату оборони УРСР. Конкретніше по даному питанню ми заслухаємо повідомлення "Адміністративно-територіальні зміни в Україні у повоєнні роки та її
зовнішня політика"
У 1945-1954 рр. відбулися адміністративно-територіальні зміни, у результаті яких кордони України та її областей набули того вигляду, що зберігся й дотепер:
червень 1940 р. - на вимогу Радянського Союзу Румунія передала СРСР Бесарабію і Пн. Буковину;
червень 1945 - Закарпатська Україна увійшла до Радянської України згідно договору між СРСР і Чехословаччиною;
серпень 1945 - врегулювання територіальних питань з Польщею;
лютий 1947 - радянсько-румунським договором фактично затверджені кордони України у межах радянсько-румунської угоди 1940 р.
на початку 1954 р. - до УРСР приєднано Крим.
У 1945 р. було організовано ООН - Організацію об'єднаних націй. 26 червня 1945 р. делегація УРСР була присутня на церемонії створення організації і підписала статут ООН разом з іншими державами-засновницями Безумовно, делегація України в ООН не здійснювала самостійної політики. Але навіть цей несамостійний вихід на світову арену мав позитивне значення: українські дипломати отримали досвід роботи в міжнародних організаціях, громадяни України усвідомлювали значимість своєї республіки у міжнародних справах.
Як член ООН "Україна брала участь у роботі комісій з прав людини, статистичної та ін.
1948 - 1949 рр. - активний учасник Дунайської конференції;
1946 - 1947 рр. - брала участь у роботі Паризької мирної конференції;
1946 р. - підтримка національно-визвольної боротьби народів проти колонізаторів в Пд. Африці та Індонезії;
1951 р. - Київ, перша Українська республіканська конференція миру.
Слово вчителя Ви отримали великий обсяг інформації, її потрібно проаналізувати. Спробуйте відповісти на такі питання:
1.  Яке історичне значення територіальних змін в Україні?
2.  На вашу думку, чому центр надав Україні право зовнішньополітичного представництва.
Слово вчителя Ми оглядово ознайомилися з політичним та економічним життям України. Дізнались про територіальні та міжнародні справи УРСР. Наступним і логічним питанням буде - відбудова промисловості, зруйнованої війною.
У роки II світової війни економіка України зазнала величезних втрат: було зруйновано 16,1 тис. підприємств. Матеріальні збитки сягали 285 млрд. крб. Стояли зруйновані міста і села. У війні загинув кожен 5-6 мешканецьУкраїни. Перед державою і народом стояло завдання відродити довоєнну міць.
Яким шляхом піде відбудова, ми дізнаємось із наступного повідомлення "Відбудова промисловості":
Повідомлення учня:
У березні 1946 р. було ухвалено четвертий п'ятирічний план, а в серпні 1946 р. Верховна Рада УРСР затвердила завдання плану для України. Передбачалося до 1950 р. перевищити довоєнні обсяги промислового виробництва на 13%. Пріоритет у розвитку індустрії приділявся машинобудуванню і важкій промисловості. Кошти для відновлення передбачалося одержати від промисловості та с/г СРСР, примусових позик у населення країни та за рахунок репарацій.
Було відроджено великі заводи ХТЗ, Азовсталь, Запорожсталь та ін. Легка промисловість. Як і раніше. Розвивалась дуже повільно. Дуже часто відбувалось саме відновлення заводів, тобто на них застосовувались технології 20-30 рр.
Таким чином, у радянській промисловості заклалися основи майбутнього занепаду. Проте швидкі темпи відновлення промисловості показали, що тоталітарна держава ще має змогу вирішувати дуже серйозні економічні проблеми.
Відбудова промисловості відбувалась за повної відсутності ринкових відносин, конкуренції, та інтеграції з розвинутими країнами світу.
Слово вчителя 3 повідомлення ми можемо зробити певні висновки. Промисловість України зросла досить швидкими темпами. Вона знову стала у 50-х рр. однією з провідних індустріальних країн Європи. Проблемою було відставання легкої промисловості, так званої групи Б, від важкої - групи А.
Ви вже прослухали в       класі курс економіки, і зараз я до вас звернусь як до економістів. Подумайте, які недоліки мала тоталітарно-командна система, керуючи відновленням промисловості України. Слово вчителя Ми наблизились до розгляду останнього питання даної теми: "Розвиток сільського господарства та голод 1946 - 1947 рр."
Спочатку ми заслухаємо повідомлення, а потім попрацюємо з документами.
Повідомлення учня
Особливо скрутне становище сталося у сільському господарстві України. За роки війни була зруйнована матеріально-технічна база виробництва. Парк тракторів і комбайнів скоротився приблизно наполовину, вантажних автомобілів - більш як у шість разів. На селі гострою була проблема робочої сили: серед працездатних 80% становили жінки, широко застосовувалась дитяча праця.
Аграрний сектор знову став істотним джерелом відбудови промисловості і продовження індустріалізації суспільства.
Навесні не зійшло 550 тис. га зернових культур, що становило п'яту частину посівних площ. Весна і літо видалися засушливими, особливо в Харківській, Ізмаїльській та Одеській областях.
Союзний уряд встановив для України завищений і нереальний план хлібозаготівель. Щоб виконати це завдання, колгоспників примушували працювати весь світловий день.
В 1946-1947 рр. в Україні почався голод, який охопив більшість областей, крім західних, що спричинило масове поширення дистрофії, стрімке зростання смертності, а в окремих районах навіть канібалізм. За підрахунками, 1946-1947 рр. від голоду померло близько 800 тис. осіб, з них найбільше в Харківській, Запорізькій, Ворошиловградській, Сталінській та Одеській областях.
Слово вчителя Ви прослухали інформацію про стан сільського господарства в повоєнні роки на Україні, про голод, який знову спіткав український народ.
Але в повідомленні навмисно мало згадувалося про причини голоду. Це і буде вашим завданням. Зараз ви розділитесь на групи та на ст. 91-93підручника ознайомитесь з документами. Спробуйте на основі інформації, взятої з документів, та логіки назвати ці причини, (з мікрофоном).
Робота учнів з документами.
На цьому закінчимо читати тему Повоєнної відбудови України.Я думаю, що завдяки повідомленням, запитанням ви добре засвоїли матеріал. А щоб це підтвердити. Проведемо невеличку гру. Першим етапом якої буде гра «Нескінченний ланцюжок».
(учні задають один одному по черзі запитання)
Слово вчителя
Тепер перейдемо до основного етапу. Проведемо тестування з теми, що вивчили, але з ігровими елементами.
У вас на столі лежать картки А,Б,В. На кожне задане питання ви маєте ними відповісти і отримати за правильні по 1 балу (роздать за відповіді фішки). В кінці ми порахуємо, в кого найбільше фішок і хто виграв дану гру.
Завдання тестів:
1. В якому році були підписані договори СРСР з Румунією:
а) 1947 р.; 6)1946 р.; в) 1945 р.
2. Як називався наркомат, що відновив роботу у 1944 році?
а) Наркомат народного господарства;
б) Наркомат закордонних справ;
в) Наркомат зовнішньої торгівлі.
3. Хто очолював ЦК КП(б)У у грудні 1949 р.?
а) М.Хрущов; б) О.Корнійчук; в) Л.Мельников.
4. В якій міжнародній конференції у 1947 році брала участь Україна?
 а) Варшавська; б) Паризька; в) Женевська.
5. Відбудова господарства передбачалася планом якої п'ятирічки?
 а) 4-ї; б) 3-ї; в) 5-ї.
6. Влада застосовувала заходів для реалізації планів хлібозаготівель:
а) репресії; б) додаткова оплата праці; в) вкладала кошти в с/г.
7. Кількість жертв терору 1946 - 1947 рр. налічувала:
а) 200 тис. чол.; б) 400 тис. чол..; в) 800 тис, чол.
8. Закарпатська Україна увійшла до складу України:
а) червень 1946; б) червень 1945: в) вересень 1945.
9. Незаконні засудження, масові розстріли і звинувачення населення це:
а) репресії: б) геноцид; в)тоталітаризм.
10. У 1951 році у Києві відбулась Українська республіканська конференція миру:
а) вперше: б) вдруге; в) втретє;
11. Група «А» це:
а) легка промисловість; б) важка промисловість; в) комуністична еліта.
12. На селі працездатною робочою силою 80% були:
а) чоловіки; б) діти; в) жінки.
13.  1946-1950 рр. це роки:
а) IV п'ятирічки: б) голоду; в) участі у Дунайській конференції.
14. На початку 1954 року до УРСР приєднано:
а) Бессарабію; б) Північну Буковину; в) Крим
15. За планом IV п'ятирічки перевищити довоєнні обсяги промислового виробництва на
а) 13%; б) 5%; в) 15%;
16. М.Хрущов почав свою революційну діяльність:
а) на Курщині; б) на Донбасі: в) на Київщині.
17 Відсутність самоврядних засад характерне для:
а) федеративної держави;
б) унітарної держави;
в) конфедерації;
18 Найбільше від голоду постраждала:
а) Одеська обл.;
б) Львівська; 19 Історичне значення територіальних змін в Україні:
а) Радянська Україна допомогла розвинутися Зх. Україні;
б) Правило до диспропорції в економіці України;
в) Об'єднання українців в єдиній державі;
20 Сталін усунув М. Хрущова від керівництва ЦК КП(о)У бо той був:
а) жорстоким;
б) м'якотілим;
в) не виконував генеральну лінію партії;
Підрахунок балів.
 Слово вчителя: з тих балів, що ви отримали, можна зробити висновок, що матеріал ви засвоїли.
В післявоєнний час Україна відбудувала свою промисловість, відновила свій потенціал. відродженні були й кордони етнічні українців, що існують до сих пір. Українські дипломати гідно змогли представити свою Батьківщину на світовій арені.
Але командорські методи правління тогочасної влади не дозволили ці процеси розвинути на рівні суверенної держави. Ми залишались в складі тоталітарної імперії яка не враховувала інтереси і права звичайних людей.
IV Підбиття підсумків уроку, виставлення оцінок.
Слово вчителя. Хочу подякувати класу за підготовку повідомлень, за вашу активну діяльність, увагу.
Ви добре попрацювали. І отримаєте добрі оцінки за свою діяльність.
V Домашнє завдання
1  опрацювати §

2 Підготувати репортажі про 40-5Оті рр. з розповідей сучасників.

Немає коментарів:

Дописати коментар