З А К О Н У К Р А Ї Н И
Про охорону дитинства
( Відомості
Верховної Ради України (ВВР), 2001, N 30, ст.142 ) ( Із змінами, внесеними
згідно із Законами N 3109-III від 07.03.2002, ВВР, 2002, N 32, ст.232 N 177-IV від
26.09.2002, ВВР, 2002, N 46, ст.347 N 380-IV від
26.12.2002, ВВР, 2003, N 10-11, ст.86 N 1344-IV від 27.11.2003, ВВР, 2004, N 17-18, ст.250 N 1410-IV від 03.02.2004, ВВР, 2004, N 19, ст.251 N 2304-IV від 11.01.2005, ВВР, 2005, N 6, ст.144 N 2353-IV від 18.01.2005, ВВР, 2005, N 10, ст.191 N 2414-IV від 03.02.2005, ВВР, 2005, N 11, ст.202 N 2505-IV від 25.03.2005, ВВР, 2005, N 17, N 18-19, ст.267 N 257-VI від
10.04.2008, ВВР, 2008, N 24, ст.230 N 1343-VI від 19.05.2009, ВВР, 2009, N 39, ст.550 N 1397-VI від 21.05.2009, ВВР, 2009, N 41, ст.596 N 2394-VI від 01.07.2010, ВВР, 2010, N 39, ст.513 N 2435-VI від 06.07.2010, ВВР, 2010, N 46, ст.539 N 3234-VI від 19.04.2011, ВВР, 2011, N 42, ст.433 N 3525-VI від 16.06.2011, ВВР, 2012, N 4, ст.20 )
Цей Закон визначає охорону дитинства в Україні як
стратегічний загальнонаціональний пріоритет і з метою забезпечення реалізації
прав дитини на життя, охорону здоров'я, освіту, соціальний захист та всебічний
розвиток встановлює основні засади державної політики у цій сфері.
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:
дитина - особа віком до 18 років (повноліття), якщо
згідно з законом, застосовуваним до неї, вона не набуває прав повнолітньої
раніше;
дитинство - період розвитку людини до досягнення
повноліття;
охорона дитинства - система державних та громадських
заходів, спрямованих на забезпечення повноцінного життя, всебічного виховання і
розвитку дитини та захисту її прав;
дитина-сирота - дитина, в якої померли чи загинули
батьки;
діти, позбавлені батьківського піклування, - діти, які
залишилися без піклування батьків у зв'язку з позбавленням їх батьківських
прав, відібранням у батьків без позбавлення батьківських прав, визнанням
батьків безвісно відсутніми або недієздатними, оголошенням їх померлими,
відбуванням покарання в місцях позбавлення волі та перебуванням їх під вартою
на час слідства, розшуком їх органами внутрішніх справ, пов'язаним з ухиленням
від сплати аліментів та відсутністю відомостей про їх місцезнаходження,
тривалою хворобою батьків, яка перешкоджає їм виконувати свої батьківські
обов'язки, а також підкинуті діти, діти, батьки яких невідомі, діти, від яких
відмовились батьки, та безпритульні діти;
безпритульні діти - діти, які були покинуті батьками,
самі залишили сім'ю або дитячі заклади, де вони виховувались, і не мають
певного місця проживання;
дитина-інвалід - дитина зі стійким розладом функцій
організму, спричиненим захворюванням, травмою або вродженими вадами розумового
чи фізичного розвитку, що зумовлюють обмеження її нормальної життєдіяльності та
необхідність додаткової соціальної допомоги і захисту;
дитина-біженець - дитина, яка не є громадянином
України і внаслідок обгрунтованих побоювань стати жертвою переслідувань за
ознаками раси, віросповідання, національності, громадянства (підданства),
належності до певної соціальної групи або політичних переконань перебуває за
межами країни своєї громадянської належності та не може користуватися захистом
цієї країни або не бажає користуватися цим захистом внаслідок таких побоювань,
або, не маючи громадянства (підданства) і перебуваючи за межами країни свого
попереднього постійного проживання, не може чи не бажає повернутися до неї
внаслідок зазначених побоювань;
неповна сім'я - сім'я, що складається з матері або
батька і дитини (дітей);
багатодітна сім'я - сім'я, в якій подружжя (чоловік та
жінка) перебуває у зареєстрованому шлюбі, разом проживає та виховує трьох і
більше дітей, у тому числі кожного з подружжя, або один батько (одна мати),
який (яка) проживає разом з трьома і більше дітьми та самостійно їх виховує. До
складу багатодітної сім'ї включаються також діти, які навчаються за денною
формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних
закладах, - до закінчення навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення
ними 23 років;
( Абзац
одинадцятий статті 1 в редакції Закону N 3525-VI від 16.06.2011 )( Друге речення абзацу одинадцятого статті 1 набирає
чинності з 1січня 2012 року - див. пункт 2 Закону N 3525-VI від16.06.2011 )
прийомна сім'я - сім'я, яка добровільно взяла із
закладів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, від 1
до 4 дітей на виховання та спільне проживання;
дитячий будинок сімейного типу - окрема сім'я, яка
створюється за бажанням подружжя або окремої особи, яка не перебуває у шлюбі,
які беруть на виховання та спільне проживання не менш як 5 дітей-сиріт і дітей,
позбавлених батьківського піклування;
контакт з дитиною - реалізація матір'ю, батьком,
іншими членами сім'ї та родичами, у тому числі тими, з якими дитина не
проживає, права на спілкування з дитиною, побачення зазначених осіб з дитиною,
а також надання їм інформації про дитину або дитині про таких осіб, якщо це не
суперечить інтересам дитини.
Законодавство про охорону дитинства грунтується
на Конституції України, Конвенції ООН про права дитини, міжнародних договорах, згода на обов'язковість яких
надана Верховною Радою України, і складається з цього Закону, а також інших
нормативно-правових актів, що регулюють суспільні відносини у цій сфері.
Завданням законодавства про охорону дитинства є
розширення соціально-правових гарантій дітей, забезпечення фізичного,
інтелектуального, культурного розвитку молодого покоління, створення
соціально-економічних і правових інститутів з метою захисту прав та законних
інтересів дитини в Україні.
Всі діти на території України, незалежно від раси,
кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань,
національного, етнічного або соціального походження, майнового стану, стану
здоров'я та народження дітей і їх батьків (чи осіб, які їх замінюють) або
будь-яких інших обставин, мають рівні права і свободи, визначені цим Законом та
іншими нормативно-правовими актами.
У порядку, встановленому законодавством, держава
гарантує всім дітям рівний доступ до безоплатної юридичної допомоги, необхідної
для забезпечення захисту їх прав.
Система заходів щодо охорони дитинства в Україні
включає:
визначення основних правових, економічних,
організаційних, культурних та соціальних засад щодо охорони дитинства,
удосконалення законодавства про правовий і соціальний захист дітей, приведення
його у відповідність з міжнародними правовими нормами у цій сфері;
забезпечення належних умов для охорони здоров'я,
навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та
інтелектуального розвитку дітей, їх соціально-психологічної адаптації та
активної життєдіяльності, зростання в сімейному оточенні в атмосфері миру,
гідності, взаємоповаги, свободи та рівності;
проведення державної політики, спрямованої на
реалізацію цільових програм з охорони дитинства, надання дітям пільг, переваг
та соціальних гарантій у процесі виховання, навчання, підготовки до трудової
діяльності, заохочення наукових досліджень з актуальних проблем дитинства;
встановлення відповідальності юридичних і фізичних
осіб (посадових осіб і громадян) за порушення прав і законних інтересів дитини,
заподіяння їй шкоди.
Основні засади охорони дитинства та державну політику
у цій сфері визначає Верховна Рада України шляхом затвердження відповідних
загальнодержавних програм.
Проведення державної політики щодо охорони дитинства,
розробку і здійснення цільових загальнодержавних програм соціального захисту та
поліпшення становища дітей, координацію діяльності центральних та місцевих
органів виконавчої влади у цій сфері забезпечує Кабінет Міністрів України.
Щорічно Кабінет Міністрів України звітує Верховній Раді України про стан
демографічної ситуації в Україні, становище дітей та тенденції його змін у ході
впроваджених соціально-економічних перетворень.
Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого
самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують:
проведення державної політики у сфері охорони
дитинства, розроблення і здійснення галузевих та регіональних програм
поліпшення становища дітей, вирішення інших питань у цій сфері;
розвиток мережі навчальних закладів, закладів охорони
здоров'я, соціального захисту, а також позашкільних навчальних закладів,
діяльність яких спрямована на організацію дозвілля, відпочинку і оздоровлення
дітей, зміцнення їх матеріально-технічної бази;
вирішення питань щодо встановлення опіки і піклування,
створення інших передбачених законодавством умов для виховання дітей, які
внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, хвороби
батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, а також для
захисту особистих і майнових прав та інтересів дітей;
організацію безкоштовного харчування учнів 1-4 класів
загальноосвітніх навчальних закладів, а також дітей-сиріт, дітей з неповних та
багатодітних сімей у професійно-технічних навчальних закладах;
( Дію абзацу
п'ятого частини третьої статті 5 зупинено на 2003 рік (щодо забезпечення
безкоштовним харчуванням учнів 1-3 класів загальноосвітніх навчальних закладів,
крім дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та дітей із
малозабезпечених сімей) згідно із Законом N 380-IV від
26.12.2002; дію абзацу п'ятого частини третьої статті 5 зупинено на 2004 рік
щодо забезпечення безкоштовним харчуванням учнів 1-3 класів загальноосвітніх
навчальних закладів, крім дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського
піклування, та дітей із малозабезпечених сімей згідно із Законом N 1344-IV від 27.11.2003; із змінами, внесеними згідно із Законом N 2505-IV від 25.03.2005 )
організацію пільгового проїзду міським пасажирським
транспортом (крім таксі), автомобільним транспортом загального користування
(крім таксі) в сільській місцевості учнів загальноосвітніх навчальних закладів,
а також дітей-сиріт, дітей з неповних та багатодітних сімей, що навчаються в
професійно-технічних навчальних закладах;
вирішення питань про надання пільг та державної допомоги
дітям та сім'ям з дітьми відповідно до законодавства;
контроль за дотриманням в ігрових залах, комп'ютерних
клубах, відеотеках, дискотеках, інших розважальних закладах та громадських
місцях правопорядку та етичних норм стосовно дітей;
вжиття інших заходів щодо охорони дитинства,
віднесених до їх компетенції законодавством України.
Інші органи виконавчої влади в межах своїх
повноважень:
подають Кабінету Міністрів України пропозиції щодо
вдосконалення положень законодавства, які стосуються забезпечення захисту прав
дітей;
подають висновки до проектів законодавчих актів із
зазначених питань;
надають засобам масової інформації, громадськості та
особам чи органам, які займаються вирішенням питань захисту дітей, загальну
інформацію про забезпечення захисту прав дітей.
У порядку, встановленому законодавством, трудові
колективи, благодійні та інші громадські організації, фізичні особи можуть
брати участь у забезпеченні реалізації заходів з охорони дитинства, поліпшення
становища дітей, створення розвиненої системи патронату дітей-сиріт і дітей,
позбавлених батьківського піклування, підтримки батьків або осіб, які їх
замінюють, заходів, спрямованих на забезпечення відповідних умов для виховання,
освіти, всебічного гармонійного культурного і фізичного розвитку дитини.
Держава сприяє трудовим колективам, громадським та
благодійним організаціям, іншим об'єднанням громадян та фізичним особам у їх
діяльності, спрямованій на поліпшення становища дітей, охорону їх прав та
інтересів, заохочує розвиток усіх форм благодійності, патронату і спонсорства
щодо дітей шляхом надання податкових, інвестиційних, митних, кредитних та
тарифних пільг у порядку, встановленому законами України.
ПРАВА ТА СВОБОДИ ДИТИНИ
Кожна дитина має право на життя з моменту визначення
її живонародженою та життєздатною за критеріями Всесвітньої організації охорони
здоров'я.
Держава гарантує дитині право на охорону здоров'я,
безоплатну кваліфіковану медичну допомогу в державних і комунальних закладах
охорони здоров'я, сприяє створенню безпечних умов для життя і здорового
розвитку дитини, раціонального харчування, формуванню навичок здорового способу
життя.
З цією метою держава вживає заходів щодо:
зниження рівня смертності немовлят і дитячої
смертності;
забезпечення надання необхідної медичної допомоги всім
дітям;
боротьби з хворобами і недоїданням, у тому числі
шляхом надання дітям доступу до достатньої кількості якісних харчових продуктів
та чистої питної води;
створення безпечних і здорових умов праці;
надання матерям належних послуг з охорони здоров'я у
допологовий і післяпологовий періоди;
забезпечення всіх прошарків суспільства, зокрема
батьків і дітей, інформацією щодо охорони здоров'я і здорового харчування
дітей, переваг грудного вигодовування, гігієни, санітарних умов проживання
дітей та запобігання нещасним випадкам;
розвитку просвітницької роботи, послуг у галузі
планування сім'ї та охорони репродуктивного здоров'я;
пільгового забезпечення дітей ліками та харчуванням у
порядку, встановленому законодавством.
Кожна дитина з моменту народження має право на ім'я та
громадянство. Місце і порядок реєстрації народження дитини визначаються
сімейним законодавством, реєстрацію актів цивільного стану, а підстави і
порядок набуття та зміни громадянства визначаються Законом України "Про громадянство України", іншими нормативно-правовими актами.
Кожна дитина має право на рівень життя, достатній для
її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і
соціального розвитку.
Батьки або особи, які їх замінюють, несуть
відповідальність за створення умов, необхідних для всебічного розвитку дитини,
відповідно до законів України.
Кожна дитина має право на вільне висловлювання
особистої думки, формування власних поглядів, розвиток власної суспільної
активності, отримання інформації, що відповідає її віку. Це право включає
свободу розшукувати, одержувати, використовувати, поширювати та зберігати інформацію
в усній, письмовій чи іншій формі, за допомогою творів мистецтва, літератури,
засобів масової інформації, засобів зв'язку (комп'ютерної, телефонної мережі
тощо) чи інших засобів на вибір дитини. Їй забезпечується доступ до інформації
та матеріалів з різних національних і міжнародних джерел, особливо тих, які
сприяють здоровому фізичному і психічному розвитку, соціальному, духовному та
моральному благополуччю.
Діти мають право звертатися до органів державної
влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій,
засобів масової інформації та їх посадових осіб із зауваженнями та пропозиціями
стосовно їхньої діяльності, заявами та клопотаннями щодо реалізації своїх прав
і законних інтересів та скаргами про їх порушення.
З метою реалізації цього права держава сприяє:
поширенню засобами масової інформації матеріалів,
корисних для розвитку дитини;
виданню та розповсюдженню дитячої літератури та
підручників шляхом створення пільгових умов для їх видання;
міжнародному співробітництву у сфері обміну та
поширення інформації та матеріалів, що надходять із різних національних і
міжнародних джерел;
діяльності засобів масової інформації, спрямованій на
задоволення мовних потреб дітей, у тому числі тих, які належать до національних
меншин.
Здійснення прав дитини на вільне висловлювання думки
та отримання інформації може бути обмежене законом в інтересах національної
безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання
заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я населення, для захисту репутації
або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної
конфіденційно, або для підтримання авторитету та неупередженості правосуддя.
Кожній дитині гарантується право на свободу, особисту
недоторканність та захист гідності. Дисципліна і порядок у сім'ї, навчальних та
інших дитячих закладах мають забезпечуватися на принципах, що грунтуються на
взаємоповазі, справедливості і виключають приниження честі та гідності дитини.
Держава здійснює захист дитини від:
усіх форм фізичного і психічного насильства, образи,
недбалого і жорстокого поводження з нею, експлуатації, включаючи сексуальні
зловживання, у тому числі з боку батьків або осіб, які їх замінюють;
втягнення у злочинну діяльність, залучення до вживання
алкоголю, наркотичних засобів і психотропних речовин;
залучення до екстремістських релігійних психокультових
угруповань та течій, використання її для створення та розповсюдження
порнографічних матеріалів, примушування до проституції, жебрацтва,
бродяжництва, втягнення до азартних ігор тощо.
Держава через органи опіки і піклування, служби у
справах неповнолітніх, центри соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді у
порядку, встановленому законодавством, надає дитині та особам, які піклуються
про неї, необхідну допомогу у запобіганні та виявленні випадків жорстокого
поводження з дитиною, передачі інформації про ці випадки для розгляду до
відповідних уповноважених законом органів для проведення розслідування і вжиття
заходів щодо припинення насильства.
( Частина
третя статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законами N 3109-III від 07.03.2002, N 2353-IV від 18.01.2005 )
Дитина вправі особисто звернутися до органу опіки та
піклування, служби у справах неповнолітніх, центрів соціальних служб для сім'ї,
дітей та молоді, інших уповноважених органів за захистом своїх прав, свобод і
законних інтересів.
( Частина четверта
статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законами N 3109-III від 07.03.2002, N 2353-IV від 18.01.2005 )
Розголошення чи публікація будь-якої інформації про
дитину, що може заподіяти їй шкоду, без згоди законного представника дитини
забороняється.
Процедура розгляду скарг дітей на порушення їх прав і
свобод, жорстоке поводження, насильство і знущання над ними в сім'ї та поза її
межами встановлюється законодавством.
ДИТИНА І СІМ'Я
Сім'я є природним середовищем для фізичного,
духовного, інтелектуального, культурного, соціального розвитку дитини, її
матеріального забезпечення і несе відповідальність за створення належних умов
для цього.
Кожна дитина має право на проживання в сім'ї разом з
батьками або в сім'ї одного з них та на піклування батьків.
Батько і мати мають рівні права та обов'язки щодо
своїх дітей. Предметом основної турботи та основним обов'язком батьків є
забезпечення інтересів своєї дитини.
Виховання в сім'ї є першоосновою розвитку особистості
дитини. На кожного з батьків покладається однакова відповідальність за виховання,
навчання і розвиток дитини. Батьки або особи, які їх замінюють, мають право і
зобов'язані виховувати дитину, піклуватися про її здоров'я, фізичний, духовний
і моральний розвиток, навчання, створювати належні умови для розвитку її
природних здібностей, поважати гідність дитини, готувати її до самостійного
життя та праці.
Виховання дитини має спрямовуватися на розвиток її
особистості, поваги до прав, свобод людини і громадянина, мови, національних
історичних і культурних цінностей українського та інших народів, підготовку
дитини до свідомого життя у суспільстві в дусі взаєморозуміння, миру,
милосердя, забезпечення рівноправності всіх членів суспільства, злагоди та
дружби між народами, етнічними, національними, релігійними групами.
Держава надає батькам або особам, які їх замінюють,
допомогу у виконанні ними своїх обов'язків щодо виховання дітей, захищає права
сім'ї, сприяє розвитку мережі дитячих закладів.
Позбавлення батьківських прав або відібрання дитини у
батьків без позбавлення їх цих прав не звільняє батьків від обов'язку
утримувати дітей.
Порядок і розміри відшкодування витрат на перебування
дитини в будинку дитини, дитячому будинку, дитячому будинку-інтернаті,
школі-інтернаті, дитячому будинку сімейного типу, прийомній сім'ї, іншому
закладі для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування,
встановлюються законодавством України.
Батьки або особи, які їх замінюють, несуть
відповідальність за порушення прав і обмеження законних інтересів дитини на
охорону здоров'я, фізичний і духовний розвиток, навчання, невиконання та
ухилення від виконання батьківських обов'язків відповідно до закону.
У разі відмови від надання дитині необхідної медичної
допомоги, якщо це загрожує її здоров'ю, батьки або особи, які їх замінюють,
несуть відповідальність згідно з законом. Медичні працівники у разі критичного
стану здоров'я дитини, який потребує термінового медичного втручання,
зобов'язані попередити батьків або осіб, які їх замінюють, про відповідальність
за залишення дитини в небезпеці.
З метою створення належних матеріальних умов для
виховання дітей у сім'ях держава надає батькам або особам, які їх замінюють,
соціальну допомогу, передбачену Законом України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" та іншими законами України.
Сім'ям з дітьми у порядку, що визначається Кабінетом
Міністрів України, надаються пільгові довгострокові кредити на придбання житла,
предметів довгострокового користування та житлове будівництво.
Багатодітним сім'ям надаються такі пільги:
1) 50-відсоткова знижка плати за користування житлом
(квартирна плата) в межах норм, передбачених чинним законодавством (21 кв. метр
загальної площі житла на кожного члена сім'ї, який постійно проживає в жилому
приміщенні (будинку), та додатково 10,5 кв. метра на сім'ю);
2) 50-відсоткова знижка плати за користування
комунальними послугами (газопостачання, електропостачання та інші послуги) та
вартості скрапленого балонного газу для побутових потреб у межах норм,
визначених законодавством.
Площа житла, на яку надається знижка при розрахунках
плати за опалення, становить 21 кв. метр опалюваної площі на кожного члена
сім'ї, який постійно проживає в жилому приміщенні (будинку), та додатково 10,5
кв. метра на сім'ю;
3) 50-відсоткова знижка вартості палива, у тому числі
рідкого, в межах норм, визначених законодавством, у разі якщо відповідні
будинки не мають центрального опалення;
4) позачергове встановлення квартирних телефонів.
Абонентна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі
50 відсотків від затверджених тарифів.
Пільги щодо плати за користування житлом (квартирної
плати), комунальними послугами та вартості палива, передбачені пунктами 1-3
частини третьої цієї статті, надаються багатодітним сім'ям незалежно від виду
житла та форми власності на нього.
Дітям з багатодітних сімей надаються такі пільги:
1) безоплатне одержання ліків за рецептами лікарів;
2) щорічне медичне обстеження і диспансеризація в
державних та комунальних закладах охорони здоров'я із залученням необхідних
спеціалістів, а також компенсація витрат на зубопротезування;
3) першочергове обслуговування в
лікувально-профілактичних закладах, аптеках та першочергова госпіталізація;
4) безоплатний проїзд усіма видами міського
пасажирського транспорту (крім таксі), автомобільним транспортом загального
користування в сільській місцевості, а також залізничним і водним транспортом
приміського сполучення та автобусами приміських і міжміських маршрутів, у тому
числі внутрірайонних, внутрі- та міжобласних незалежно від відстані та місця
проживання;
5) безоплатне одержання послуг з оздоровлення та
відпочинку відповідно до Закону України "Про оздоровлення та відпочинок дітей".
Батькам і дітям з багатодітних сімей видаються
відповідні посвідчення. Зразок посвідчення, порядок виготовлення і видачі посвідчень встановлюються Кабінетом
Міністрів України.
Діти та батьки не повинні розлучатися всупереч їх
волі, за винятком випадків, коли таке розлучення необхідне в інтересах дитини і
цього вимагає рішення суду, що набрало законної сили.
Під час вчинення дій, пов'язаних з розлученням дитини
з одним або обома батьками, а також інших дій, що стосуються дитини, в порядку,
встановленому законом, судом заслуховується думка та побажання дитини.
Дитина, яка проживає окремо від батьків або одного з
них, має право на підтримання з ними регулярних особистих стосунків і прямих
контактів.
Батьки, які проживають окремо від дитини, зобов'язані
брати участь у її вихованні і мають право спілкуватися з нею, якщо судом
визнано, що таке спілкування не перешкоджатиме нормальному вихованню дитини.
У разі коли батьки не можуть дійти згоди щодо участі
одного з батьків, який проживає окремо, у вихованні дитини, порядок такої
участі визначається органами опіки та піклування за участю батьків виходячи з
інтересів дитини. Рішення органів опіки та піклування з цих питань можуть бути
оскаржені до суду у порядку, встановленому законом.
Дитина має право на отримання інформації про відсутніх
батьків, якщо це не завдає шкоди її психічному і фізичному здоров'ю.
Стаття 16. Право дитини на контакт з
батьками, іншими членами сім'ї та родичами, які проживають у різних державах
Дитина, батьки якої проживають у різних державах, має
право на регулярні особисті стосунки і прямі контакти з обома батьками. Дитина
та її батьки для возз'єднання сім'ї мають право на вільний в'їзд в Україну та
виїзд з України у порядку, встановленому законом.
Батьки, інші члени сім'ї та родичі, зокрема ті, які
проживають у різних державах, не повинні перешкоджати одне одному реалізувати
право дитини на контакт з ними, зобов'язані гарантувати повернення дитини до
місця її постійного проживання після реалізації нею права на контакт, не
допускати неправомірної зміни її місця проживання.
Стаття 16-1. Заходи і гарантії
забезпечення виконання рішення суду про реалізацію права дитини на контакт
Заходи і гарантії забезпечення виконання рішення суду
про реалізацію права дитини на контакт визначаються судом у кожному конкретному
випадку.
Такими заходами і гарантіями є:
зобов'язання особи, яка контактує з дитиною,
оплачувати витрати, пов'язані з переїздом та проживанням дитини, а також, у
разі потреби, - будь-якої іншої особи, яка супроводжує дитину, повідомляти
особі, з якою проживає дитина, про місце перебування дитини під час реалізації
нею права на контакт, з'являтися особисто разом з дитиною до органу опіки та
піклування з періодичністю, визначеною судом;
заборона зміни місця перебування дитини під час
реалізації нею права на контакт;
реалізація права на контакт з дитиною на території
іноземної держави за умови подання органу опіки та піклування за місцем проживання
дитини документа, що підтверджує визнання рішення суду України про контакт з
дитиною на території іншої держави;
інші заходи, передбачені законом.
Кожна дитина, в тому числі й усиновлена, має право на
одержання в установленому законом порядку в спадщину майна і грошових коштів
батьків чи одного з них у разі їх смерті або визнання їх за рішенням суду
померлими незалежно від місця проживання. Дитина, батьки якої позбавлені
батьківських прав, не втрачає права на успадкування їх майна.
У разі визнання батьків або одного з них рішенням суду
безвісно відсутніми дитина має право на утримання за рахунок їх коштів і майна.
Батьки або особи, які їх замінюють, не мають права без
дозволу органів опіки і піклування, наданого відповідно до закону, укладати
договори, які підлягають нотаріальному посвідченню та/або державній реєстрації,
відмовлятися від належних дитині майнових прав, здійснювати поділ, обмін,
відчуження житла, зобов'язуватися від імені дитини порукою, видавати письмові
зобов'язання.
Суд у разі позбавлення батьків батьківських прав або
відібрання дитини без позбавлення батьківських прав одночасно накладає заборону
на відчуження майна та житла дітей, про що повідомляє нотаріуса за місцем
знаходження майна та житла.
Інші майнові права дитини та порядок їх захисту
встановлюються законами України.
Держава забезпечує право дитини на проживання в таких
санітарно-гігієнічних та побутових умовах, що не завдають шкоди її фізичному та
розумовому розвитку.
Діти - члени сім'ї наймача або власника жилого
приміщення мають право користуватися займаним приміщенням нарівні з власником
або наймачем.
Органи опіки та піклування зобов'язані здійснювати
контроль за додержанням батьками або особами, які їх замінюють, майнових та
житлових прав дітей при відчуженні жилих приміщень та купівлі нового житла.
ДИТИНА І СУСПІЛЬСТВО
Кожна дитина має право на освіту.
Держава гарантує доступність і безоплатність
дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в
державних і комунальних навчальних закладах; надання державних стипендій та
пільг учням і студентам цих закладів у порядку, встановленому законодавством
України.
Держава забезпечує право на вибір навчального закладу
і навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови у державних і комунальних
навчальних закладах.
Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого
самоврядування організовують облік дітей дошкільного та шкільного віку для
виконання вимог щодо навчання дітей у загальноосвітніх навчальних закладах.
Учні державних професійно-технічних навчальних
закладів, студенти вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації з числа
дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, перебувають на
повному утриманні держави. Порядок повного державного утримання та забезпечення
учнів державних професійно-технічних навчальних закладів безоплатним
харчуванням і стипендією встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського
піклування (за винятком тих, які мають вади фізичного та розумового розвитку і
не можуть навчатися в загальних навчальних закладах), навчаються в
загальноосвітніх школах.
Для дітей-інвалідів та інвалідів з дитинства, які
потребують опіки і стороннього догляду, органи управління освітою, за згодою
батьків дітей або осіб, які їх замінюють, забезпечують навчання в
загальноосвітніх та спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах за
відповідними навчальними програмами, у тому числі і в домашніх умовах.
Діти-інваліди та інваліди з дитинства, які перебувають
у реабілітаційних закладах, закладах та установах системи охорони здоров'я,
системи праці та соціального захисту населення, мають право на здобуття освіти
за індивідуальними навчальними програмами, які узгоджуються з індивідуальними
програмами реабілітації дітей-інвалідів та інвалідів з дитинства.
Держава забезпечує пільгові умови для вступу до
державних та комунальних професійно-технічних, вищих навчальних закладів
дітям-інвалідам, дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, та
іншим категоріям дітей, які потребують соціального захисту, у тому числі дітям
з багатодітних сімей, у складі яких є п'ятеро і більше дітей, за умови
наявності у них достатнього рівня підготовки.
Діти з багатодітних сімей, у складі яких є п'ятеро і
більше дітей, а також особи віком від 18 до 23 років із таких сімей
звільняються від плати за навчання у вищих навчальних закладах державної та
комунальної форми власності усіх рівнів акредитації за умови, що певний
освітньо-кваліфікаційний рівень вони здобувають вперше.
Норми навантаження у навчальних програмах та планах
навчальних закладів повинні визначатися з урахуванням віку та стану здоров'я
дітей. Контроль за дотриманням цих норм у порядку, встановленому
законодавством, забезпечують органи управління освітою та органи охорони
здоров'я.
У порядку, встановленому законодавством, держава
забезпечує підтримку та заохочення особливо обдарованих дітей шляхом
направлення їх на навчання до провідних вітчизняних та іноземних навчальних
закладів і встановлення спеціальних стипендій.
З метою сприяння соціальному, духовному, моральному
благополуччю, всебічному здоровому розвитку дитини держава забезпечує їй
безкоштовний доступ до національних духовних та історичних цінностей, досягнень
світової культури шляхом надання можливості користування бібліотечними фондами,
виставковими залами, музеями тощо. З цією метою створюється мережа спеціальних
дитячих закладів культури, закладів позашкільної освіти, діяльність яких
спрямовується на сприяння розвитку індивідуальної та колективної творчості
дітей.
Розробка навчальних програм, що застосовуються в
навчальних закладах, повинна базуватися на найкращих здобутках людства у сфері
культури, засадах моралі та добра, національних духовних традиціях.
Держава сприяє випуску і забезпеченню доступності
кіно- та відеофільмів, теле- і радіопередач, виданню друкованих засобів масової
інформації, розрахованих на дитячу та молодіжну аудиторію, а також поширенню
іншої корисної для культурного розвитку дітей інформації.
Забороняється пропагування у засобах масової
інформації культу насильства і жорстокості, розповсюдження порнографії та
інформації, що зневажає людську гідність і завдає шкоди моральному благополуччю
дитини.
Порядок застосування праці дітей визначається
законодавством України про працю.
Вік, з якого допускається прийняття дитини на роботу,
становить 16 років. Діти, які досягли 15-річного віку, можуть прийматися на
роботу, що не завдає шкоди їх здоров'ю і навчанню, за згодою одного з батьків
або особи, яка замінює батьків.
Для дітей, молодших 16 років, тривалість робочого часу
обмежується відповідно до потреб їх розвитку та професійної підготовки. Час,
витрачений дитиною за згодою власника або уповноваженого ним органу на професійну
підготовку в межах встановленого законодавством робочого часу, зараховується як
робочий час.
Забороняється залучення дітей до найгірших форм
дитячої праці, участі у важких роботах і роботах з шкідливими або небезпечними
умовами праці, а також на підземних роботах та до праці понад встановлений
законодавством скорочений робочий час.
До найгірших форм дитячої праці належать:
усі форми рабства або практика, подібна до рабства,
зокрема, продаж дітей та торгівля ними, боргова залежність, а також примусова
чи обов'язкова праця, включаючи примусове чи обов'язкове вербування дітей для
використання їх у збройних конфліктах;
використання, вербування або пропонування дитини для
зайняття проституцією, виробництва порнографічної продукції чи порнографічних
вистав;
використання, вербування або пропонування дитини для
незаконної діяльності;
робота, яка за своїм характером чи умовами, в яких
вона виконується, може завдати шкоди фізичному або психічному здоров'ю дитини.
Діти приймаються на роботу лише після попереднього
медичного огляду за наявності письмового медичного висновку про відсутність
протипоказань для участі у трудовій діяльності та в подальшому до досягнення 21
року щорічно підлягають обов'язковим профілактичним медичним оглядам.
Участь у трудовій діяльності дітей-інвалідів та дітей
з вадами фізичного та розумового розвитку забезпечується шляхом створення
відповідної мережі робочих місць.
З метою захисту своїх трудових прав діти, які
працюють, можуть створювати професійні спілки або вступати до існуючих
професійних спілок у порядку, встановленому законодавством України.
Державний контроль і нагляд за додержанням трудових
прав дитини забезпечується в порядку, встановленому законодавством України.
Діти, які досягли 16-річного віку, мають право
займатися підприємницькою діяльністю, можуть бути членами колективного
сільськогосподарського підприємства та членами селянського (фермерського)
господарства в порядку, встановленому законом.
Діти мають право на об'єднання в самостійні дитячі та
молодіжні громадські організації за умови, що їх діяльність не суперечить Конституції України та законам України, не порушує громадський порядок і безпеку держави,
права і свободи інших осіб, не шкодить моралі та здоров'ю дітей та інших
громадян.
Дитячі громадські організації можуть створювати свої
об'єднання, встановлювати контакти з дитячими громадськими організаціями інших
країн, вступати до міжнародних дитячих об'єднань.
Створення дитячих організацій політичного та
релігійного спрямування забороняється.
Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого
самоврядування надають допомогу дитячим організаціям та об'єднанням, сприяють
їх роботі.
ДИТИНА В НЕСПРИЯТЛИВИХ УМОВАХ ТА
ЕКСТРЕМАЛЬНИХ СИТУАЦІЯХ
Стаття 24. Утримання і виховання
дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та безпритульних
дітей
Утримання і виховання дітей-сиріт та дітей,
позбавлених батьківського піклування, забезпечує держава.
Безпритульні діти в порядку, встановленому законом,
тимчасово розміщуються у притулках для неповнолітніх служб у справах
неповнолітніх, у яких створюються належні житлово-побутові умови та умови,
спрямовані на забезпечення їх соціальної адаптації та підготовку до повернення
у рідні сім'ї або передачі під опіку і піклування, надається правова,
психологічна, медична та інша допомога таким дітям.
Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського
піклування, повинні бути передані під опіку чи піклування, на усиновлення або
влаштовані на виховання в сім'ї громадян (прийомні сім'ї), в будинки дитини,
дитячі будинки, школи-інтернати, дитячі будинки сімейного типу на повне державне
утримання. Вихованцям таких закладів створюються необхідні умови для їх
всебічного і гармонійного розвитку, підготовки до самостійного життя та праці.
Посадові особи органів державної влади та органів
місцевого самоврядування, працівники Міністерства внутрішніх справ України,
працівники органів соціального захисту населення, житлово-експлуатаційних
організацій, навчальних закладів, громадяни та інші особи, яким стало відомо
про факт залишення дитини без опіки (піклування) батьків, зобов'язані негайно
повідомити про це органи опіки та піклування за місцем знаходження дитини.
Усиновлення допускається виключно в інтересах дитини
України відповідно до закону.
Усиновлення (удочеріння) є оформлена спеціальним
юридичним актом (рішенням суду) передача на виховання в сім'ю неповнолітньої
дитини на правах сина чи дочки.
Усиновлення дитини, яка є громадянином України,
іноземними громадянами провадиться, якщо були вичерпані всі можливості щодо
передачі під опіку, піклування, на усиновлення чи виховання в сім'ї громадян
України.
Усиновлення дитини, яка є громадянином України, не
може здійснюватися іноземцем, який не перебуває в шлюбі, за винятком, коли
іноземець є родичем дитини.
Переважне право серед інших іноземних громадян на
усиновлення дитини, яка є громадянином України, мають іноземні громадяни країн,
які уклали міжнародні договори з Україною про усиновлення дітей-сиріт та дітей,
позбавлених батьківського піклування.
Порядок передачі дітей на усиновлення, а також
здійснення контролю за умовами їх проживання і виховання в сім'ях усиновителів
встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Посередницька, комерційна діяльність щодо усиновлення
дітей, передання їх під опіку, піклування чи на виховання в сім'ї громадян
України, іноземців або осіб без громадянства забороняється.
Порядок створення, реорганізації та ліквідації
навчально-виховних закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського
піклування, передачі дітей на виховання та спільне проживання в прийомні сім'ї
або дитячі будинки сімейного типу, а також положення про них затверджуються
Кабінетом Міністрів України.
Працівники закладів для дітей-сиріт та дітей,
позбавлених батьківського піклування, які здійснюють виховні функції, в разі
вчинення аморального проступку, не сумісного з продовженням зазначеної роботи,
притягаються до дисциплінарної відповідальності у порядку, встановленому
законом.
Контроль за умовами виховання і проживання дітей-сиріт
та дітей, позбавлених батьківського піклування, в сім'ях опікунів
(піклувальників), усиновителів, у дитячих будинках сімейного типу, в прийомних
сім'ях покладається на органи опіки і піклування, центри соціальних служб для
сім'ї, дітей та молоді або інші спеціально уповноважені органи.
( Частина
тринадцята статті 24 із змінами, внесеними згідно із Законами N 3109-III від 07.03.2002, N 2353-IV від 18.01.2005 )
Діти, які внаслідок смерті батьків, позбавлення
батьків батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без
батьківського піклування, мають право на особливий захист і допомогу з боку
держави.
Відсутність одного або обох з батьків та батьківського
піклування підтверджується відповідними документами, які є підставою для
надання цим дітям матеріального забезпечення і пільг, передбачених
законодавством України.
У разі передачі дітей-сиріт та дітей, позбавлених
батьківського піклування, під опіку чи піклування, влаштування в будинки
дитини, дитячі будинки, школи-інтернати, дитячі будинки сімейного типу та
прийомні сім'ї жиле приміщення, в якому вони проживали, зберігається за дітьми
протягом усього часу перебування їх в цих закладах, у опікунів чи
піклувальників, дитячому будинку сімейного типу, прийомній сім'ї незалежно від
того, чи проживають у жилому приміщенні, з якого вибули діти, інші члени сім'ї.
Жиле приміщення, яке зберігається за дітьми, може бути передано в оренду іншим
громадянам на строк до повернення дітей із зазначених закладів, від опікунів чи
піклувальників, з прийомної сім'ї чи дитячого будинку сімейного типу. Порядок
збереження і передачі в оренду жилого приміщення та іншого майна дитини
затверджується Кабінетом Міністрів України.
Держава забезпечує дітям-сиротам та дітям, позбавленим
батьківського піклування, а також особам з їх числа, які до передачі під опіку
чи піклування, влаштування в дитячі будинки сімейного типу, прийомні сім'ї,
заклади для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, мали
впорядковане житло, що зберігалося за ними, вселення їх у ці приміщення і
повернення їм майна, що знаходилося в цих приміщеннях на день передачі дітей
під опіку чи піклування, влаштування в дитячі будинки сімейного типу, прийомні
сім'ї, заклади для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського
піклування, які до передачі під опіку чи піклування, влаштування в дитячі
будинки сімейного типу, прийомні сім'ї, заклади для дітей-сиріт та дітей,
позбавлених батьківського піклування, не мали впорядкованого житла або вселення
яких у приміщення, що зберігалося за ними, неможливе внаслідок його знищення чи
пошкодження або з інших поважних причин, що унеможливлюють проживання там цих
дітей, забезпечуються позачергово впорядкованим житлом за місцем їх походження
або проживання до влаштування в сім'ї громадян, відповідні заклади в порядку,
встановленому Кабінетом Міністрів України.
Держава гарантує матеріальну допомогу на дітей, які
перебувають під опікою чи піклуванням, у дитячих будинках сімейного типу і
прийомних сім'ях у порядку, встановленому законодавством України.
Дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського
піклування, після досягнення ними 18-річного віку надається одноразова допомога
у розмірах і порядку, визначених Кабінетом Міністрів України.
( Дію
частини статті 25 зупинено на 2003 рік згідно із Законом N 380-IV від
26.12.2002; дію частини статті 25 зупинено на 2004 рік згідно із Законом N 1344-IV від 27.11.2003; в редакції Закону N 2505-IV від 25.03.2005 )( Установити, що у 2004 році положення і норми,
передбаченічастиною статті 25 реалізуються в розмірах і порядку,
визначенихКабінетом Міністрів України, в межах видатків, врахованих
урозрахунках до Державного бюджету України та місцевих бюджетів на2004 рік
згідно із Законом N 1344-IVвід 27.11.2003 )
Держава гарантує працевлаштування дітей-сиріт та
дітей, позбавлених батьківського піклування, після повернення їх з дитячих
закладів, від опікунів чи піклувальників, з дитячих будинків сімейного типу та
прийомних сімей, закінчення навчання в державних та комунальних навчальних
закладах.
Дискримінація дітей-інвалідів та дітей з вадами
розумового або фізичного розвитку забороняється.
Держава сприяє створенню дітям-інвалідам та дітям з
вадами розумового або фізичного розвитку необхідних умов, рівних з іншими
громадянами можливостей для повноцінного життя та розвитку з урахуванням
індивідуальних здібностей та інтересів, гарантує надання їм відповідної
матеріальної допомоги, встановлення одному з батьків дитини-інваліда чи особі,
яка його замінює, на підприємстві, в установі чи організації незалежно від форм
власності, за його згодою, скороченого робочого дня, надання додаткової
оплачуваної відпустки на строк до 5 днів, відпустки без збереження заробітної плати
та інших пільг, передбачених законодавством України.
Дітям-інвалідам та дітям з вадами розумового або
фізичного розвитку надається безоплатна спеціалізована медична, дефектологічна
і психологічна допомога та здійснюється безоплатне протезування у відповідних
державних і комунальних закладах охорони здоров'я, надається можливість
отримати базову, професійно-технічну та вищу освіту, в тому числі в домашніх
умовах. Таким дітям гарантується безоплатне забезпечення засобами
індивідуальної корекції.
З метою створення умов для безперешкодного доступу
дітей-інвалідів та дітей з вадами фізичного розвитку до об'єктів соціальної
інфраструктури планування та забудова населених пунктів, формування жилих
районів, розробка проектних рішень, будівництво та реконструкція будинків,
споруд та їх комплексів, об'єктів та засобів громадського транспорту повинні
здійснюватися з дотриманням вимог Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні".
Діти-інваліди мають право на безоплатне матеріальне,
соціально-побутове і медичне забезпечення, а також забезпечення медикаментами,
технічними й іншими засобами індивідуальної корекції відповідно до
законодавства.
Діти-інваліди, які мають порушення опорно-рухового
апарату, за наявності відповідного висновку медико-соціальної експертизи, що
підтверджує їх право на забезпечення автомобілем (у разі необхідності з ручним
керуванням), і яким виповнилося 5 років, забезпечуються автотранспортними
засобами на пільгових умовах. Право на управління таким автотранспортним
засобом, за наявності відповідного документа на право управління автомобілем,
набуває один із повнолітніх членів сім'ї (або найближчих родичів) інваліда.
Діти-інваліди з числа дітей-сиріт та дітей,
позбавлених батьківського піклування, які проживають у сім'ях піклувальників,
прийомних сім'ях, дитячих будинках сімейного типу, державних або комунальних
дитячих закладах, після досягнення повноліття забезпечуються житлом у порядку,
встановленому статтею 33 Закону
України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в
Україні".
Для дітей-інвалідів та дітей з вадами розумового або
фізичного розвитку, які не можуть навчатися в загальних навчальних закладах,
створюються спеціальні загальноосвітні школи (школи-інтернати), загальноосвітні
санаторні школи (школи-інтернати), будинки-інтернати для дітей-інвалідів,
дошкільні та інші заклади, в яких вони утримуються за рахунок держави. При
направленні дітей до таких закладів останні мають обиратися з урахуванням
принципу їх максимальної територіальної наближеності до місця проживання
батьків або осіб, що їх замінюють.
Кошти на фінансування будівництва та утримання
закладів для дітей-інвалідів і дітей з вадами розумового або фізичного розвитку
в Державному бюджеті України, бюджеті Автономної Республіки Крим та місцевих
бюджетах виділяються окремою статтею.
Дітям, які постраждали внаслідок стихійного лиха,
техногенних аварій, катастроф, держава забезпечує всебічну підтримку. В
порядку, встановленому законодавством, їм гарантується першочергове і
невідкладне відселення з небезпечної зони, надання кваліфікованої безоплатної
медичної допомоги, пенсійного, соціального та іншого забезпечення, компенсацій
за втрачене або пошкоджене майно та житло, вживаються заходи щодо сприяння
возз'єднанню з членами сім'ї.
Стаття 29. Державна допомога дітям,
ураженим ВІЛ-інфекцією, та дітям, хворим на інші невиліковні та тяжкі хвороби
Дітям, ураженим ВІЛ-інфекцією (ВІЛ-інфіковані та хворі
на СНІД), гарантується державна допомога в порядку та обсягах, визначених
Законом України "Про запобігання захворюванню на синдром
набутого імунодефіциту (СНІД) та соціальний захист населення".
Діти, хворі на інші невиліковні та тяжкі хвороби,
мають право на державну допомогу в порядку, встановленому законодавством
України.
Участь дітей у воєнних діях і збройних конфліктах,
створення дитячих воєнізованих організацій та формувань, пропаганда серед дітей
війни і насильства забороняються.
Держава вживає всіх можливих заходів для забезпечення
захисту прав дітей, які перебувають у зоні воєнних дій і збройних конфліктів,
та догляду за ними. Їм надається матеріальна, медична та інша допомога, в разі
потреби їх влаштовують у заклади для дітей-сиріт та дітей, позбавлених
батьківського піклування, заклади охорони здоров'я тощо.
Держава через уповноважені органи вживає необхідних
заходів щодо забезпечення захисту дітей-біженців на території України.
Органи міграційної служби сприяють розшуку батьків або
інших законних представників дітей-біженців, розлучених із сім'ями, влаштуванню
таких дітей у відповідні дитячі заклади або сім'ї.
Органи опіки та піклування вживають заходів щодо
тимчасового влаштування у відповідні дитячі заклади або сім'ї дітей-біженців,
розлучених з сім'ями, встановлення опіки чи піклування над такими дітьми,
сприяють дітям-біженцям, розлученим з сім'ями, у реалізації їхніх прав.
У порядку, встановленому законодавством України та
відповідними міжнародними договорами, держава вживає заходів для боротьби з
незаконним переміщенням, вивезенням та неповерненням дітей з-за кордону, їх
викраденням, торгівлею та контрабандою ними.
Право дитини на особисту свободу охороняється законом.
Затримання та арешт неповнолітніх застосовується як
винятковий захід і тільки у випадках та порядку, встановлених законом. Про
затримання дитини відповідні органи негайно повідомляють батьків чи осіб, які
їх замінюють, а також органи прокуратури. Забороняється утримання дитини в
одному приміщенні з дорослими затриманими, арештованими чи засудженими особами.
Порядок притягнення неповнолітніх до кримінальної
відповідальності та відбування ними покарання встановлюється законом.
Не допускається застосування до дитини насильства,
погроз, інших незаконних дій з метою примушення її дати показання як свідка або
визнання своєї вини.
Примусові заходи виховного характеру за вчинення
дитиною злочину або в інших передбачених законом випадках застосовуються до неї
лише судом.
Стаття 34. Захист прав дитини в
спеціальних навчально-виховних закладах для неповнолітніх, які потребують особливих
умов виховання
Неповнолітні правопорушники, які потребують особливих
умов виховання, в порядку, встановленому законом, направляються до
загальноосвітніх шкіл соціальної реабілітації та професійних училищ соціальної
реабілітації.
Неповнолітні, які вживають алкоголь, наркотики, та
неповнолітні, які за станом здоров'я не можуть бути направлені до
загальноосвітніх шкіл соціальної реабілітації та професійних училищ соціальної
реабілітації, в порядку, встановленому законом, направляються до центрів медико-соціальної
реабілітації неповнолітніх.
Дітям, які перебувають у зазначених закладах,
гарантується право на гуманне ставлення з боку оточуючих, на охорону здоров'я,
отримання базової освіти і професійної підготовки, побачення з батьками або
особами, які їх замінюють, відпустку, листування, на отримання передач, посилок
від батьків, гуманітарних, благодійних та інших громадських організацій, які
виявили бажання допомогти їм, у порядку, встановленому законодавством України.
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ
ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ОХОРОНУ ДИТИНСТВА
Особи, винні у порушенні вимог законодавства про
охорону дитинства, несуть цивільно-правову, адміністративну або кримінальну
відповідальність відповідно до законів України.
МІЖНАРОДНЕ СПІВРОБІТНИЦТВО
Україна бере участь у міжнародному співробітництві з
питань охорони дитинства та захисту законних прав дитини відповідно до норм
міжнародного права.
У порядку, встановленому законом, Україна укладає з
іноземними державами договори про правову допомогу і правові відносини у
цивільних, сімейних та кримінальних справах, з питань правового захисту дітей -
громадян України, усиновлених іноземними громадянами, та здійснення контролю за
умовами утримання та виховання таких дітей у сім'ях іноземних громадян.
Якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість
якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що
містяться у законодавстві України про охорону дитинства, застосовуються правила
міжнародного договору.
ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ
1. Цей Закон набирає чинності з дня його
опублікування.
2. Кабінету Міністрів України у тримісячний термін:
подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції
щодо внесення змін до законів України, що випливають з цього Закону;
привести свої нормативно-правові акти у відповідність
з цим Законом;
забезпечити перегляд і скасування міністерствами та
іншими центральними органами виконавчої влади прийнятих ними
нормативно-правових актів, що не відповідають вимогам цього Закону.
Президент України
|
Л.КУЧМА
|
м. Київ, 26 квітня 2001 року N 2402-III
|
Немає коментарів:
Дописати коментар