Мета: активізувати в учнів знання
про процес державотворення України, державну символіку як засіб формальної
національної ідентифікації, розвивати навички активного слухання,
співробітництва, упевненої поведінки та толерантного спілкування в групах,
виховувати у підлітків активну життєву позицію.
Оформлення: фотоматеріали:
видатних українців (результати за 2016
рік), видатних українців, красивих куточків України.
Обладнання: карта України, сердечка
за кількістю запитань вікторини, картки з іменами діячів України, фото сучасних
діячів України, державна символіка .
Перебіг уроку
Майбутнє України – в руках
самих українців. Чим швидше ми це усвідомимо, тим менше залежатимемо від
закордонних новин. І морально, і
матеріально
Святослав
Вакарчук
Учитель. Колись, дуже-дуже давно, роздавав Господь землі державам. Багато
зібралося їх біля Божого порогу. І кожна держава сподівалася отримати свою,
найкращу часточку на планеті. А потім усі вони, отримавши, що хотіли,
розходилися господарювати на своїх, Богом даних, землях. Але до загальної черги
не встигла держава Україна. Важко працювала, втомилася і, втомлена, ледве
прийшла до Бога. Стала осторонь і не сміє очей підняти. Господь побачив
заквітчану красуню, покликав до Себе і запитав:
– Ти спізнилася,
Україно, поглянь – усі розійшлися зі своїми наділами. Де ти була?
– Працювала, –
опустила очі, з яких рясно посипалися сльози-перли, – прости мені, Господи,
піду я…
Поглянув Господь на
дівчину-Україну, на її спрацьовані руки, на її втомлене, але таке гарне обличчя
і відповів:
– Знаю тебе, Україно,
знаю. Знаю серце твоє вразливе та ніжне, знаю душу твою співучу й просту. Знаю,
як ти спиш і прокидаєшся, як плачеш і радієш. Як працюєш важко. Як співаєш
щиро. Знаю, як любиш простір і небо, волю і життя. Знаю, бо Сам сотворив тебе
такою. Не йди, зачекай…
А Україна йому
відповідає:
– Якщо немає в Тебе,
Господи, землі для мене, піду я. Не забирай ні в кого, щоб мені дати. Мені
чужого не потрібно…
Господь погладив
схилену голову заплаканої дівчини-України і відповів: – Не журися, Україно.
Посміхнися і радій. І співай пісню гарну! Нову пісню. Тому, що вподобав я тебе
і не дам тобі сумувати! Є у Мене земля! Моя земля. Залишив її Собі, щоб
тішитися, але з радістю віддаю тобі! Пануй, господарюй, працюй і радій! Це
земля, де перегукуються степи з небом, а зоряний простір вкриває собою тишу
дерев, де гори шепочуться з ріками, а у небі співає жайвір. І сонце там
особливе, і люди надзвичайні. Твої люди, Україно! Живи і радій! А Я з цього
часу буду з тобою назавжди. Бо ти та земля, той край, що в Моєму серці…
Учитель. І Україна живе, і
знають її людей у всьому світі.
(Демонструються фото героїв
сьогодення: Надії Савченко (українська військова льотчиця, Герой України),
Джамали (переможниця конкурсу «Євробачення-2016), Ірини Галай (альпіністка, перша українка, якій підкорився Еверест,
травень 2016 рік), Ганни Різатдінової (українська
спортсменка з художньої гімнастки, яка здобула 11 золотих медалей під час
змагань різного рівня у 2016 року), команди кікбоксерів (29 медалей на
чемпіонаті світу 2016
року, із них – 9 золотих) тощо).
Учитель. В Україні прекрасні
куточки чарівної природи, дійсно – земля Бога.
(Демонструються
фото унікальних куточків України (рідного краю), створених людиною і природою).
Учитель. Та
чи стало все це запорукою щасливої та могутньої держави? На деяких сайтах в
Інтернеті зустрічаємо таку думку:
-
«Украина
превратилась не в независимое государство, а в буферное недогосударство между Россией и Европой».
Учитель. То
чи є ознаки державності в Україні? Держава це чи недодержава? Підкажіть, що
робить країну державою?
(Відповіді
учнів)
Учитель
(узагальнює). Ознаки держави – це суверенітет, державна влада,
закони, судова система, збройні сили, податкова система, грошова одиниця,
державна мова, державні символи, територія з визначеними кордонами, поділ
населення за територіальним принципом.
Вправа
«Дерево української незалежності»
В українській пісні Ніна Матвієнко співає: «З
роду в рід кладе життя мости, без коріння саду не цвісти, без стремління човен
не пливе, без коріння гине все живе». Гине без коріння дерево, без історії
немає майбутнього і для держави.
До того дня, коли була проголошена
незалежність України, народ цієї землі міг гордитися своїм славним минулим,
героїчними людьми, святою історією. Наше коріння міцне і в 1991 році ми
починали не з початку, а почали будувати нову державу на землі наших
прадідів-дідів.
— А чим
може гордитися громадянин України?
Підсумувавши відповіді учнів, учитель пропонує
на кроні умовного дерева у вигляді плодів записати пам'ятні сторінки вже
незалежної України.
Сторінка
1
Україна – суверенна, незалежна держава
Згідно із Конституцією (ст.1.), Україна
проголошена суверенною і незалежною, демократичною, соціальною та правовою
державою.
Суверенітет України поширюється на всю її
територію. Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і
недоторканною.
— А
як Ви розумієте словосполучення «цілісна і недоторкана»?
Сторінка
2
Україна – демократична держава
Зі Статті 5 Конституції України: Україна є
республікою. Носієм університету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ
здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого
самоврядування. Право визначати і змінювати конституційний лад в Україні
належить виключно народові і не може бути узурповане державою, її органами або
посадовими особами.
Сьогодні у світі більше країн, які обрали
форму правління – республіканську.
— Як
Ви думаєте, чому?
Уявіть, що Вас обрали до міжнародної комісії,
де обговорюються ознаки демократичної держави, які найкраще представлені в
кожній країні. Які б із демократичних ознак своєї держави Ви б назвали? Чому?
Прогнозовані відповіді:
• правління
більшості;
• верховенство
права;
• дотримання
прав і свобод людини;
• поділ
влади;
• політична
та ідеологічна свобода;
• закон
- єдиний для всіх та ін.
Сторінка
3
Українські державні символи
Державними символами України є Державний
Прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України.
Державний Прапор України – стяг із двох
рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів.
Головним елементом великого Державного Герба
України є Знак Княжої Держави Володимира Великого – Тризуб (малий Державний
Герб України).
Державний Гімн України – національний гімн,
слова Павла Чубинського, музика Михайла Вербицького. Офіційно «Музична
редакція» державного гімну була прийнята Верховною радою України 15 січня 1992
року; слова гімну були затверджені «законом про Гімн України» 6 березня 2003
року.
Учням пропонується переглянути
міні-презентації про національні герб і прапор України (у разі відсутності
можливості перегляду вчитель повинен мати репродукції державного прапору і
герба).
Сторінка
4
Державна мова України
Державною мовою в Україні є українська мова.
Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх
сферах суспільного життя на всій території України. В Україні гарантується
вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних
меншин України. Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування.
Застосування мов в Україні гарантується Конституцією України та визначається
законом.
Із слова починається мова,
Із мови починається людина,
Моя ласкава, мамина, єдина –
Щебече соловейко на весь світ.
Не посмій забути маминої мови.
Нею квітне поле і гудуть діброви.
Можеш призабути запах рути-м’яти,
Але рідну мову мусиш пам’ятати.
—
Як Ви розумієте вислів «пам’ятати рідну мову»?
—
Чому це так важливо для людини?
Сторінка
5
Україна – правова держава
В Україні визнається і діє принцип
верховенства права. Конституція України – основний закон держави Україна.
Ухвалений 28 червня 1996 року на 5-й
сесії Верховної Ради України 2-го скликання. На пам’ять про прийняття
Конституції в Україні щорічно святкується державне свято День Конституції
України.
Конституція України має найвищу юридичну силу.
Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції
України і повинні відповідати їй.
Ще у 1924 р. у м. Женеві було прийнято
Декларацію прав дитини. 1959
р. розроблена і втілена в життя нова Декларація прав дитини. А 1989 р. у
Ною-Йорку всі прогресивні країни світу підписалися під Конвенцією прав дитини.
У 1991 р. Україна приєдналася до Конвенції, а
в 1993 р. у Києві створено Всеукраїнський комітет захисту дітей.
Згідно з Конвенцією, Україна у квітні 2001 р. прийняла Закон про
охорону дитинства.
Клас об’єднується у дві групи, кожна з яких
отримує завдання: по черзі називати свої права (1-ша група) і, звичайно,
обов’язки (2-га група). Перемагає та, яка назве більше.
Виконайте і обміркуйте: уявіть, що Ви
українець, який виїхав за кордон. Визначте найголовніші права, що має
гарантувати вам ця держава. Свій вибір поясніть.
Учням пропонується переглянути
міні-презентацію про права дитини.
Сторінка
6
Національні
надбання України
«Ми візьмемо усе найкраще в себе,
Пронесемо нащадкам крізь віки.
І щоб вони сказали нам «Спасибі»
За державу, яку побудувати ми змогли».
Олена
Іпатенко
1. Вікторина «Чи
знаєте ви Україну?»
1.
У якій півкулі
знаходиться на карті наша Батьківщина? (У
східній)
2.
На якому материку
ми живемо? (Євразія)
3.
Яка країни межує з
Україною на півночі? (Білорусь)
4.
Де знаходяться
географічний центр Європи? (На території
України в Закарпатській області поблизу с. Ділове)
5.
Яка називається
найвища вершина Карпат? (Гора Говерла, 2061 м )
6.
Яка найбільша річка
в Україні? (Дніпро)
7.
Як називається
столиця України? (м. Київ)
8.
Кольори нашого
державного прапора. Що вони означають? (жовтий
і синій)
9.
Президент України (Петро Порошенко)
10.
Дерево, яке
освячується в церкві перед Пасхою. Воно охороняє від злих сил (верба)
11.
Старовинний обряд
славлення різдвяних свят піснями (коляда)
12.
Кущ, оспіваний в
українських народних піснях, символ дівочої вроди (калина)
13.
Дерево-символ, з
яким в українських народних піснях і переказах порівнюють струнких дівчат (тополя)
14.
Український
народний духовий інструмент з дерева або очерету, що має форму трубки з
отворами (сопілка)
15.
Чим прикрашають
голову українські дівчата (вінок)
16.
Національний символ
України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, відряджаючи у
далеку дорогу (рушник)
17.
Хто автор слів і
музики Гімну України? (Павло
Чубинський,Михайло Вербицький)
18.
За
словами М. Грушевського, «Вона держала і твердою рукою державну систему і не
дала їй ослабнути і розвалитись». Її внук Володимир назвав її «наймудрішою
серед чоловіків». За заповітом її першою на нашій землі поховали за
християнським звичаєм. (Княгиня Ольга)
19.
Хто був, є і
залишається в серцях українців Кобзарем? (Т.
Шевченко)
20.
Які моря є на
території України? (Чорне, Азовське)
21.
Основний закон
України. (Конституція)
22.
Як називається герб
нашої держави? (тризуб). Яке слово в
ньому зашифроване? (воля)
23.
Який птах є
символом України? (лелека)
24.
Квітка – символ
рідної землі. (мальва)
25.
Скільки
областей має Україна? (24)
26.
У якому році
здобула незалежність? (1991)
27.
Скільки
літер в українському алфавіт? (33)
28.
Зі скількома
країнами межує Україна? (7)
29.
Якого числа святкується День Конституції? (28)
30.
У якому році
було прийнято першу в українській історії Конституцію? (1996)
31. Як
називається найдовший у світі музичний інструмент? (трембіта)
32.
Що
собою являє малий Державний Герб України? (тризуб)
33.
Чому
Черкащину називають шевченківським краєм? (Тому
що там народився Тарас Шевченко)
34.
Як
називається урочиста пісня, що є державним символом України? (Державний Гімн України)
35.
Яка
найвища гора в Україні? (Говерла)
36.
Найвідоміші
брати-боксери з України? (брати Віталій
та Володимир Кличко)
37.
Яка
грошова одиниця України? (гривня)
38.
Який
колір прапора України? (синьо-жовтий)
39.
Розписані
великодні яйця. (писанки)
40.
Найбільша
річка України. (Дніпро)
41.
Швидкий
український танок. (гопак)
42.
Хто з
українських письменників узяв собі псевдонім – назву своєї національності? (Леся Українка)
43.
Кущ –
символ рідного краю. (калина)
Вправа «Мікрофон»
У І ст. н.е. римський державний діяч, філософ на публічному виступі
сказав: «Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона —твоя».
Подумайте і дайте відповідь,
продовживши речення: «Для мене Україна — це…»
Практичне завдання «Обійми Україну
теплом своїх сердець»
Вчитель. Кожен пишається своєю рідною землею. Завжди
хоче сказати про неї найкраще. Зараз кожен учень отримає кольоровий стікер у
вигляді серця, на якому слід написати, за що ви любите нашу країну, і ми все це
розмістимо на кордонах нашої України.
Заключне
слово вчителя Осмислюючи слова великого українського просвітителя
Григорія Сковороди: «З усіх скарбів знання – найкращий. Його не можна ні
вкрасти, ні згубити, ні знищити» – варто
наголосити, що кожний учень може зробити свій внесок у становлення Української
держави.
Немає коментарів:
Дописати коментар