Вітаю Вас, відвідувачі!

Тут ви можете знайти цікаві розробки уроків історії та правознавства, оригінальні дидактичні матеріали, відео та презентації. Буду вдячна за Ваші коментарі.

Державний лад

Тема. Державний лад
Мета: Пояснити, що таке державний лад та які складові він включає; дати визначення форми правління, політичного режиму і територіального устрою; розвивати уміння порівнювати поняття, зіставляти події, визначати форми правління, види політичних режимів і наводити  їх приклади, аргументувати власну позицію, продовжувати роботу по формуванню інформаційно – правової та практико – орієнтовної компетенції учнів; виховувати повагу до основних прав і свобод.

Основні поняття: державний лад, форма правління, політичний режим,  територіальний устрій
Обладнання: Конституція України,  схеми, підручник.
 Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.

Хід уроку
І. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Бесіда
-                   Які функції  виконує держава? Наведіть приклади.
-                   Використовуючи ознаки держави, проаналізуйте, чи була   Україна державою до 1991 р., чи мала вона суверенітет.
-                   Наведіть приклади проявів влади різних видів, що мали місце в вашому житті, чи житті вашої родини.

III.   Повідомлення теми, плану уроку.
IV.   Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
План
1.     Поняття і загальна характеристика державного ладу.
2.     Види і загальна характеристика форм правління.
3.     Політичні режими: поняття і види.
4.     Державний (територіальний) устрій

1. Поняття і загальна характеристика державного ладу.
Робота із схемою; розповідь вчителя



Записати в зошитах таблицю
Робота з поняттям «Форма держави»
Форма держави – це організація політичної влади в державі, яка має три складові частини -  форму правління, форму державного (територіального) устрою і державно-правовий (політичний) режим.
2. Види і загальна характеристика форм правління.
Індивідуальна робота з підручником виписати поняття «форма правління»
Заслуховування коротких повідомлень учнів про форми правління (монархія абсолютна, монархія обмежена, парламентська республіка, президентська республіка, змішана республіка) і складають схему «Форми правління»


 Завдання учням На основі знань з історії навести приклади держав з різними формами правління.
3. Політичні режими: поняття і види.
Запитання учням:
-     Як ви розумієте поняття «політичний режим»
Завдання учням
1.  Поділ учнів на дві групи: демократичний режим; недемократичні режими.
2. В ході розповіді вчителя групи визначають особливі риси кожного з режимів.
3. Представляють результати в формі  двох «ромашок» - демократичний режим,  недемократичний режим,  пелюстка - характерна риса режиму.
4.  Порівняння результатів.
Розповідь вчителя: антидемократичні режими – тоталітаризм, деспотія, авторитаризм
        Політичний режим є визначальним для державно­го режиму, тому що державний режим служить юридичною сторо­ною політичного режиму. Його характе­ризують такі елементи, як система конкуруючих партій, способи голосування, структури груп тиску, способи і порядок формування органів державної влади. З урахуванням цих критеріїв сучасні по­літичні режими розділяються на види: демократичний і недемо­кратичний.
Основні ознаки демократичного політичного режиму:      .
·     джерело влади — народ;
·     політична влада має легітимний (законний характер) і здійснює
свої повноваження на основі законів;
·     розподіл влади на три гілки: законодавчу, виконавчу, судову;
·     право народу впливати на політичні рішення;
·     визнання прав меншості (опозиції, меншин);
·     політичний плюралізм;
·     рівноправність усіх форм власності;
·     гарантування прав і свобод людини.
Авторитарний державний (політичний)режим — концентра­ція державної влади в руках правлячої верхівки за допомогою особ­ливих методів та засобів організації державної влади.
Основні ознаки авторитарного режиму:
·     зосередження влади в руках правлячої верхівки, котра здобу­ває її нав'язуванням суспільству своєї волі командними мето­дами, а не через вільні вибори;
·     безстроковість влади глави держави і сувора субординація суб'єктів влади;
·     порушення принципу поділу влади, домінування органів вико­навчої влади;
·     наявність центру з владними повноваженнями управління, здійснюваного на підставі власного розуміння, а не закону;
·     централізація і концентрація влади в одному або двох взаємо­залежних органах, рішення яких вважаються безперечними;
·     застосування позасудових методів примусу;
·     відсутність свободи утворення і діяльності політичних партій (діє одна проурядова партія або декілька партій під жорстким контролем);
·     звуження (обмеження) політичних прав і свобод людини;
·     переважання інтересів держави над інтересами особи і суспіль­ства.
Приклад авторитарного режиму: Піночет у Чилі (1973-1989 рр.); Кім Ір Сен у Північній Кореї (1950-1980 рр.).
Тоталітарний державний режим — стан недемократичної ор­ганізації державної влади, за якої в руках харизматичного лідера (Гітлер, Сталін, Мао Цзедун) зосереджується необмежена влада, встановлюється монополія державної власності, панує єдина ідео­логія, обмежуються або порушуються основні права людини, немає гласності, переслідується опозиція.
Основні ознаки тоталітарного режиму:
·відсутність принципу «поділу влади» і зосередження влади в руках однієї особи або олігархії, непідконтрольних народові;
· нетерпимість до політичного інакомислення, його пересліду­вання;
·єдина ідеологія, відсутність гласності і дія суворої політичної цензури;
·монополія однієї партії, заборона діяльності опозиційних пар­тій і організацій;
·жорстка централізація влади, зосередження її в руках цент­ральних органів держави;
·панування державної власності; знецінення людини, погляд на неї як на засіб досягнення цілей держави; мілітаризація суспільного життя.
Деспотичний режим ( від грецьк. — необмежена влада) — ре­жим при монархічній формі правління, коли влада здійснюється однією особою (деспотом) і характеризується крайнім свавіллям в управлінні.
Основні ознаки деспотичного режиму:
·     необмежена влада деспота;
·     безправ'я і повне підпорядкування підлеглих;
·     каральна політика щодо населення; придушення будь-якого опору;
·     політика залякування і нагнітання страху.
Тиранічний режим (від грецьк. — одноосібне правління) — ре­жим, що також ґрунтується на одноосібному правлінні, проте, на відміну від деспотії, влада тирана часто встановлюється насиль­ницьким шляхом через усунення законної влади.
Тиранія, як і деспотія, заснована на свавіллі, проте, якщо за деспотії свавілля стосується перш за все чиновників, вищих поса­дових осіб, то за тиранії — кожної людини.
5.     Державний (територіальний) устрій
1.  Самостійна робота учнів з підручником. Завдання: скласти таблицю  «Державний (територіальний) устрій» з прикладами.

2.     Завдання  учням: Опрацювати текст Конституції України та   вказати державний устрій України

V.      Закріплення вивченого матеріалу
Проблемне запитання:
1.     Чому на Вашу думку і нині існують недемократичні режими? При якому режимі Ви могли б почуватися комфортніше? Чому?
2.       В чому ви вбачаєте причини «революції гідності» 2013 - 2014 р. р. в Україні. Чи закономірним був цей процес?
VI.   Домашнє завдання
1.     Опрацювати відповідний параграф підручника
2.     Створити «пам’ятку громадянина демократичної держави»
3.     З допомогою Інтернет ресурсів скласти правові задачі до теми «Державний лад»

Немає коментарів:

Дописати коментар