Наша школа покликана стати
тим місцем для особистості учня і вчителя, де буде духовно збагачуватись кожен
учасник навчально – виховного процесу, де буде формуватись громадянська
зрілість і особиста відповідальність за свій вклад у національно
– культурне відродження України у розбудову держави.
Розвиток
демократичної держави та становлення громадянського суспільства в Україні вимагають адекватних зміну
навчально-виховному процесі школи. Запроваджений разом з відбудовою
національної освіти курс на гуманізацію й гуманітаризацію значно підвищує роль
суспільних дисциплін у загальній середній школі й зумовлює необхідність
якісного оновлення їхнього змісту й методів навчання.
Саме
всебічно розвинену та творчу особистість, що спроможна опановувати складні
інформаційно-освітні технології, розвивати і вдосконалювати особистісні
компетентності майбутнього громадянина – вершителя долі своєї країни, покликана
виховати сучасна школа.
Одним
з найважливіших показників ефективності виховної роботи в
школі на сучасному етапі є результативність національного виховання учнівської
молоді, його системний характер, втілення в життя ідей, поглядів, переконань,
ідеалів, традицій, звичаїв українського народу, форм соціальної практики,
спрямованої на організацію життєдіяльності підростаючих поколінь відповідно до
природно-історичного розвитку матеріальної та духовної культури нації.
Важливим
моментом у вихованні патріотизму та громадянської свідомості учнів
є дослідження історії рідного краю та рідного села. Адже знання
свого минулого це є наш обов’язок. Поглиблює інтерес до вивчення історії також
спілкування з безпосередніми творцями нашого сьогодення – учасниками
Великої Вітчизняної війни. Саме на їх прикладі ми можемо виховувати
почуття патріотизму та громадянського обов’язку в учнів. Всі
ми з вами добре знаємо, що традиції і звичаї народу — це ті прикмети, по яких
розпізнається народ не тільки в сучасному, а й в його історичному
минулому.
В
усіх народів світу існує повір'я, що той хто забув звичаї батьків, карається
людьми і богом. І він блукає по світі, як блудний син, ніде не може знайти
собі притулку.
Тарас
Шевченко звертається до України, як до матері, що вічно страждає, питається:
«Чи
ти рано до схід сонця
Богу
не молилась?
Чи
ти діточок непевних
Звичаю
не вчила?»
Відродженням
культурної пам'яті народу є український рушник. Традиційно з рушником вітали
появу дитини в родині. З ним зустрічали дорогих гостей. Його дарували старостам
і зустрічали молодих після шлюбу. З ним збирали в дорогу чоловіків та синів.
Проводжали людину в останню путь. Рушник в Україні завжди був символом
гостинності, на ньому підносили давню слов'янську святиню — хліб і
сіль. Він був і є взірцем людської працьовитості, адже за кількістю та
якістю рушників в оселі складається певна думка про господарів, а особливо про
господиню. Двічі на рік прикрашали житло рушниками
— це на Різдво і Пасху.
В
народній пісні мати навчає дочку:
«Тримай
хаточку, як у віночку
А
рушник на кілочку,
Тримай
відерця всі чистесенькі
І
водиці повнесенькі.
У
народі існує традиція: вишиваний рушник переходить від матері до дочки і стає
сімейною реліквією. Український рушник не раз в своїх творах оспівували поети і
письменники.
Споконвіку
українські жінки та чоловіки свято шанували одяг, а особливо вишиту сорочку.
Наші пращури вірили, що вона захищає людину не лише від негоди, а й від ворожих
сил.
Мова
вишитих сорочок — це і сукупність візерунків, і гра кольорів, і майстерність
вишивальниць.
Відтоді,
мріючи про достаток, люди вишивали баранячі ріжки — як символ багатства.
Вишивали
квіти, калину — як символ мудрості, доброти (цнотливості).
Вишивали
барвінок — як символ немеркнучого життя.
Вишивали
яблучне коло — як символ кохання.
Україна
знає близько 100 способів вишивання. В Ніжинському районі є теж своя специфіка
вишивки її символіка.
Тому
на годинах класного керівника, в позаурочний час необхідно приділяти велику
увагу вивченню звичаїв, традицій та народної творчості не тільки українського
народу, а і рідного краю. Саме рідна колиска не дасть дітям забути
своє українське коріння, а щасливе дитинство в рідному селі буде запорукою для
виховання патріота та громадянина – сина своєї землі.
Тому,
у класі є обов’язковими виховні години, на яких вивчаються символи, обереги
України, основні закони нашої держави, а також рідного краю. Ось їхня тематика:
«Звичаї
та традиції українців», «Наші обереги», «Заочна мандрівка історичними
місцями рідного краю», «Батьківська криниця», «Україна – мій рідний дім»,
«Що таке національна свідомість?» «Світле свято Великодня», «З історії
святкування Різдва Христового», «Іде Святий Миколай», «Моє рідне село»,
«Умільці рідного села» Робота проводиться у вигляді бесід, диспутів, усних
журналів, виховних годин. Невід’ємною частиною виховних заходів є вивчення
специфіки рідного краю з даного питання. Патріотичний напрямок виховної роботи
знайшов відображення у проведені заходів, присвячених Дню визволення с.
Черняхівки від німецько-фашистських загарбників, Дню Збройних Сил України, Дню
Захисника Вітчизни, Дню Перемоги. Школа підтримує тісний зв’язок з комітетом
ветеранів сільської ради, члени якого є постійними гостями наших свят. Учні
взяли участь в літературній виставці присвяченій річниці подвигу героїв Крут.
Наші учні як і учні інших шкіл долучилися до волонтерської діяльності з метою
допомоги українським воїнам в зоні АТО. Був проведений ярмарок печива, в
результаті якого, наша школа відправила солдатам теплі спальні мішки та
термобілизну.
Немає коментарів:
Дописати коментар